NFP

Het opgezette project ‘Het Nationale Fietsplan’ is een plan waarbij werknemers van een bedrijf op een fiscaal vriendelijke manier een fiets kunnen aanschaffen. Dit houdt in dat de werknemer een fiets betaalt met brutoloon bestanddelen. Hiermee kan hij of zij tot 52% van de kosten van de fiets besparen! De enige voorwaarde is dat het bedrijf waar je werkt aangemeld moet zijn bij Het Nationale Fietsenplan.

Voordelen
Maar wat zijn nou eigenlijk de voordelen van dit plan? Waarom ondersteunt de regering dit project wat ze geld kost? Het grootste voordeel voor de werknemer is natuurlijk de kostenbesparing op de fiets. Het is niet alleen enorm gezond, maar ook nog eens hartstikke efficiënt. Je bespaart tijd en het zoeken naar een parkeerplekje. Daarnaast mag je elke drie jaar een nieuwe fiets uitzoeken, als je dat zelf nodig vindt. Voor de regering is dit project handig, omdat het meer mensen stimuleert om te gaan fietsen. Zo komen er minder auto’s op de weg, wat beter voor het milieu is, maar wat ook zijn voordeel heeft in het fileprobleem.

Uiteraard geldt eveneens dat er heel wat minder benzine verbruikt wordt en heel wat minder uitlaatgassen geproduceerd worden. Plus dat men anders kan bouwen. Waar vroeger bij bedrijven grote parkeerterreinen een noodzaak waren is dat, gezien de dure grondprijzen, vandaag de dag minder aantrekkelijk. Er zijn al steden waar een bedrijf bij vestiging te horen krijgt hoeveel het maximale aantal parkeerplekken bedraagt.

Voor de werkgevers moeten er natuurlijk ook wel voordelen aan zitten om zich al bedrijf aan te melden voor dit fietsenplan. Het plan wordt geheel kosteloos ingevoerd en er is zelfs financieel voordeel uit te halen voor de werkgever. Wanneer werkgevers hun werknemers stimuleren om per fiets naar het werk te komen, zullen de werkgevers door de overheid worden beloond met een besparing op de sociale lasten. Er zijn dus eigenlijk enkel voordelen aan het Nationale Fietsplan.

Bij het plan kunnen werknemers uit verschillende fietsen kiezen. Er kunnen A-merken worden gekozen, maar ook elektronische fietsen horen in dit plan. Het voordeel geldt echter wel tot een maximum bedrag van 749 euro. Fietsen van een hoger bedrag dan 749 euro moet het resterende bedrag zelf betaald worden.

Nog meer voordeel

Voor de deelnemers zijn er nog een paar extra voordelen te noemen. Natuurlijk het feit dat men super goedkoop een prima nieuwe fiets kan aanschaffen. Daar komt bij dat men drie jaar later weer een nieuwe fiets, tegen de zelfde voorwaarden, kan aanschaffen. Dus dan krijgt de partner ook een -goedkope- nieuwe fiets. Zou men willen kiezen voor de dure elektrische fiets dan geldt dat het eerste part al zorgt voor een fikse korting. Dus, er valt nogal wat voordeel te behalen voor alle deelnemende partijen.

Nationale fietsplan